Ikke gjøre vesent­lig skade: Miljømål nr. 3

Bære­kraf­tig bruk av vann og marine ressurser

Hva går kravet ut på?


Nærmere om den kon­krete vur­de­ringen – eksisterende til­tak


Innledende kommentarer

Vannkraftverk med konsesjon meddelt før 2016


Hvilket miljømål gjelder for de relevante vannforekomstene?
Tiltak uten konsesjon

Noen særlige problemstillinger


Vannforekomster med mindre strenge miljømål (MSM)
Miljømålet er oppnådd i noen, men ikke i alle vannforekomster
Implementering av avbøtende tiltak
Særlig om regulerings­foreninger/­brukseier­foreninger

Hva går kravet ut på?

Oppfyllelse av miljømål nr. 3: Bære­kraf­tig bruk av vann og marine res­sur­ser, henger nøye sammen med hvor­vidt tiltaket opp­fyller kravene som følger av EUs vann­direktiv.¹⁶

Hvorvidt dette er tilfellet må avgjøres med utgangspunkt i en kon­kret vur­de­ring av hvordan det enkelte kraft­verk påvirker de vann­fore­koms­ter produksjonen foregår med ut­gangs­punkt i, der det sentrale og avgjø­rende vil være om kraft­pro­duk­sjons­virk­som­heten er til hinder for at den/de aktuelle vann­fore­koms­tene oppfyller de miljømål som følger av vann­direk­tivet. Før vi går nærmere inn på den konkrete vur­de­rin­gen som må foretas, vil vi innledningsvis redegjøre for hva taksonomiens krav om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3 egentlig går ut på.

Kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3 for­ut­set­ter at aktiviteten er i overensstemmelse med "the provisions of Directive 2000/60/EC", altså EUs vann­direktiv. Vanndirektivet er gjennomført i norsk rett gjennom den såkalte vann­for­skriften.¹⁷

Ifølge vanndirektivet, jf. vann­for­skrif­ten, skal det som kjent fast­set­tes et miljømål for hver enkelt vann­fore­komst. Miljømålet skal som hoved­regel settes til god økologisk tilstand (GØT).¹⁸ For sterkt modi­fi­serte vann­­fore­koms­ter (SMVF), det vil si typisk vannforekomster der det fore­kom­mer vann­kraft­­pro­duk­sjon, skal miljømålet settes til godt øko­lo­gisk potensial (GØP).¹⁹

Etter omstendighetene kan det også være fastsatt et mindre strengt miljø­mål (MSM), noe det kan være adgang til for eksempel i situasjoner der alle relevante tiltak er vur­dert og gjen­nom­ført, men uten at det der­med har vært mulig å nå GØP/GØT.²⁰

Årsaken til at vanndirektivet, og der­med også vannforskriften, aksep­terer at det kan fastsettes miljømål som er mindre strengt enn GØT, ligger i anerkjennelsen av at mange vassdragstiltak har betydelig sam­funns­mes­sig nytteverdi.

Vannkraftproduksjon bidrar med pro­duk­sjon av fornybar energi, kraft­pro­duk­sjons­virk­som­het er nød­ven­dig av hensyn til blant annet for­sy­nings­sik­ker­het, regulering av vass­drag legger også til rette for hånd­te­ring av flom­situa­sjo­ner mv. Etter en hel­het­lig interessevurdering, og under nærmere bes­temte for­ut­set­nin­ger, åpner regelverket derfor for at det kan fastsettes mindre strenge miljømål enn GØT, jf. for eksempel vannforskriften §§ 5 og 10, jf. § 12. Screening-kriteriene skiller videre mellom krav til hen­holds­vis eksis­te­rende og nye tiltak.

For eksisterende tiltak er kravet at tiltaket må være i over­ens­stem­melse med vann­direk­ti­vets krav, herunder at "all technically feas­ible and ecologically relevant mitigation measures" for å avbøte nega­tive kon­se­kven­ser av tiltaket "have been implemented".²¹

Relevante avbøtende tiltak omfatter “measures to ensure down­stream and upstream fish mitigation”, “measures to ensure minimum ecological flow (including mitigation of rapid, short-term variations in flow og hydro-peaking operations” og “measures to protect or enhance habitats”.²²

Vi understreker at plikten til å gjen­nom­føre slike avbøtende tiltak bare gjelder hvis, og i den utstrekning, dette er nødvendig for å nå eller opprettholde fastsatt miljømål, jf. screening-kriterienes for­be­hold om at plik­ten til å gjennomføre avbø­tende tiltak er begrenset til situa­sjo­ner der dette er rele­vant.²³ Det er altså ikke snakk om et krav om gjennomføring av tiltak kun for tiltakets egen del. Kravet gjelder bare hvis, og i den ut­strek­ning, et nær­mere bestemt tiltak er nød­ven­dig for å nå/­­opp­­rett­­holde miljø­målet for den aktuelle vann­fore­komsten.

Hvis miljømålet allerede er nådd, er det altså i utgangspunktet ikke krav om gjen­nom­føring av ytterligere til­tak, selv om et eller flere av de avbø­tende tiltakene screening-kriteriene gir anvisning på ikke er imple­men­tert. Hvis miljømålet er oppnådd, uten gjen­nom­føring av et eller flere av de tiltakene screening-kriteriene nevner som eksempler, er dette først og fremst et uttrykk for at det aktu­elle tiltaket likevel ikke var nød­ven­dig/­rele­vant for å nå eller opp­­rett­­holde miljømålet. Kraftverket vil da likevel oppfylle kravet om å ikke gjøre vesentlig skade på miljø­mål nr. 3, selv om nærmere bes­temte tiltak ikke er gjen­nom­ført.

Hvis miljømålet ikke er nådd, må det først og fremst foretas en ana­­lyse av hva som er årsaken til dette.²⁴ I mange tilfeller kan årsa­ken ligge i mangel på avbøtende tiltak knyttet til vann­kraft­pro­duk­sjons­virk­som­he­ten i vassdraget. I så fall må det foretas en vur­de­ring av hva/hvilke tiltak som kan være egnet til, og nødvendige for, å nå målet. Denne vurderingen må foretas konkret, for den enkelte vannforekomst og ta ut­gangs­punkt i hvordan vann­kraft­virk­som­he­ten påvirker akkurat denne vann­fore­koms­ten.

Vi understreker imidlertid at vann­kraft­pro­duk­sjon sjelden vil være den eneste på­virk­nings­faktoren i en nær­mere bestemt vann­fore­komst. Andre påvirkningsfaktorer kan typisk være avrenning fra landbruk, det kan være andre forurensningskilder, redusert fiske kan først og fremst vise seg å ha sin årsak i forekomst av lakselus også videre.

Hvis årsaken til at miljømålet ikke er nådd har sitt opphav i andre forhold enn kraft­pro­duk­sjons­virk­som­he­ten, er det heller ikke kraft­produsenten som skal gjen­nom­føre tiltak for å sørge for at målet nås. Plikten til å gjennomføre avbøtende tiltak hviler naturlig nok på den som er årsak til det konkrete problemet.

Dette inne­bæ­rer at et kraftverk etter om­sten­dig­he­tene kan tenkes å opp­fylle kravet om å ikke gjøre vesent­lig skade på miljømål nr. 3, også i til­fel­ler der fastsatt miljømål ikke er nådd – forutsatt at årsaken til dette ikke ligger i forhold på pro­du­sen­tens side, og forutsatt at pro­du­sen­ten har gjen­nom­ført alle relevante tiltak for å avbøte even­tu­elle negative kon­se­kven­ser av sin virk­som­het.

For nye tiltak er kravet at det må være gjen­nom­ført en for­ut­gå­ende kon­se­kvens­ana­lyse, basert på "recent, copmprehensive and accurate data", og videre at rele­vante avbøtende tiltak som denne kon­se­kvens­ana­lysen peker på er gjennomført, slik at tiltaket ikke medfører at miljøtilstanden i vass­dra­get for­rin­ges i en slik grad at fast­satt miljømål ikke nås/ikke kan opp­rett­holdes.²⁵

Merk at det etter omstendighetene er mulig å oppfylle kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3 også i til­fel­ler der et nytt vann­kraft­verk medfører at miljømålet ikke nås/ikke kan opp­rett­hol­des. Vilkårene for dette er imid­ler­tid svært strenge, jf. de tek­niske screening-kriteriene for miljømål nr. 3 punkt 3.2 b). Vil­kå­rene i screening-kriteriene punkt 3.2 b) er langt på vei identiske med de krav som stilles til nye tiltak i vassdrag etter vann­for­skrif­ten § 12. Det er ikke adgang til å gi tillatelse til nye vannkrafttiltak i strid med kravene i vannforskriften § 12.

Nærmere om den kon­krete vurderingen – eksisterende til­tak

Innledende kom­men­tarer

Fastsatt miljømål etter vann­direk­tivet og den norske vann­for­skrif­ten og eventuelle, relevante tiltak for å nå eller opprettholde målet inngår som en del av fakta­grunn­laget når relevante sek­tor­myn­dig­he­ter treffer vedtak og andre beslutninger som berører norske vannforekomster. Dette betyr at miljømål og relevante tiltak blant annet inngår som ledd i konsesjons- og revi­sjons­pro­ses­ser mv. for vann­kraft­tiltak, og legger føringer på de tillatelser som blir gitt.

Vi understreker for ordens skyld at verken vanndirektivet eller vann­forskriften eta­ble­rer noe rettslig grunnlag for å pålegge eie­ren av et vannkraftverk å gjen­nom­føre nær­mere bestemte av­bø­tende tiltak med det formål å oppnå fastsatt miljømål. Vann­direk­tivet og vannforskriften gir anvisning på en prosess for kart­leg­ging og klassi­fi­se­ring av hver enkelt vannforekomst. Videre eta­ble­rer dette regelverket en for­plik­telse, for nasjo­nale myn­dig­he­ter, til å fastsette et nær­mere bestemt miljømål for den enkelte vann­fore­komst, med vann­for­valt­nings­­pla­ner for den enkelte vannregion og et til­hø­rende til­taks­pro­gram som skisserer mulige tiltak for å nå, eventuelt opp­rett­holde målet.

Direktivet og forskriften beskriver dessuten prosessen for revidering og oppdatering av planer og program hvert sjette år. Det retts­lige grunn­la­get for å pålegge til­tak for å opp­nå/­opp­rett­holde fastsatt miljø­mål må man imid­ler­tid finne i relevant sektor­regel­verk.

For vannkraftprodusenters ved­kom­mende vil det relevante retts­­lige grunnlaget for et pålegg om tiltak typisk kunne følge av egne vilkår i den meddelte konsesjonen (typisk ulike typer natur­for­valt­nings­vil­kår), den gene­relle adgangen til revisjon av vass­drags­kon­se­sjo­ner (revi­sjons­insti­tuttet), vann­res­surs­lovens bestemmelser om om­gjø­ring av konsesjoner og/eller innkalling av tidligere ukon­se­derte tiltak til kon­­se­sjons­be­hand­ling. Avbøtende tiltak for å nå fast­satt miljømål kan selv­føl­ge­lig også imple­­men­­te­res på fri­vil­lig grunn­lag.

Vi kommer nærmere tilbake til vann­direk­ti­vet/­vann­for­skrif­ten og for­hol­det mellom taksonomien og på­gå­ende prosesser etter dette regel­ver­ket i punkt 7.

Det er ikke anledning til å gi konsesjon til nye vassdragstiltak i strid med vann­for­skrif­tens bestemmelser, jf. vanndirektivet. Som et ut­gangs­punkt vil det derfor bare bli gitt konsesjon til nye tiltak som ikke er til hinder for at fastsatt miljømål nås eller opp­rettholdes.²⁶

Vannforskriften, som altså gjennomfører EUs vanndirektiv i norsk rett og som etable­rer plikten til å fastsette konkrete miljømål, ut­ar­beide vannforvaltningsplaner mv., trådte imidlertid først i kraft 1. januar 2007. Konkrete miljømål for den enkelte vann­forekomst og de første vann­for­valt­nings­planene med tilhørende til­taks­pro­gram trådte deretter i kraft med virkning fra og med 2016 (gjel­dende for den første seks års-perioden, fra 2016-2021, senere er­stat­tet av reviderte doku­menter for inne­værende periode, det vil si perioden fra 2022-2027).

Dette tilsier at miljømål, planer og tiltak etter vanndirektivet og vannforskriften først har inngått som en konkret del av be­slut­nings­grunnlaget for NVEs og OEDs avgjørelser om å tildele kon­se­sjon og i revisjons-/omgjøringssaker fra og med 2016.

Det kan etter dette antagelig legges til grunn en generell pre­sum­sjon om at vann­kraftverk som er etablert i medhold av kon­se­sjo­ner som er gitt, eller revi­dert/­omgjort, i 2016 eller senere er i sam­svar med vann­direk­ti­vets/­vann­for­skrif­tens krav, og der­med også oppfyller miljømål nr. 3. Dette forutsetter imidlertid at kraftverket er etablert og driftes i samsvar med kravene som følger av kon­se­sjo­nen, og at alle teknologisk mulige og økologisk relevante av­bø­tende tiltak for å oppnå miljømålene er implementert, samt at miljø­må­lene ikke er endret i ettertid, som følge av den kon­ti­nuer­lige revisjonen av miljømål, vann­for­valt­nings­planer mv. hvert sjette år. Hvor­vidt dette er tilfellet, må gjennomgås og vurderes konkret for hvert enkelt kraftverk.

De fleste større norske vannkraftverk er imidlertid etablert i med­hold av konse­sjoner som er gitt før 2016, og som fore­lø­pig heller ikke har vært gjenstand for revi­sjon/­omgjøring. Hvorvidt slike kraft­verk oppfyller taksonomiens krav om å ikke gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3, må derfor vurderes konkret, jf. under.

Vannkraftverk med konsesjon meddelt før 2016

Hvilket miljømål gjelder for de relevante vannforekomstene?

Vanndirektivets/vannforskriftens krav inn­gikk som nevnt ikke som en formell del av NVEs og OEDs vurderinger i konsesjons- og revisjonsprosesser før 2016. Den gene­relle presumsjonen om at konse­sjo­nen er i over­ens­stem­melse med vann­direk­ti­vets/­vann­for­skrif­tens krav kommer så­le­des ikke til anvendelse på kraftverk med konsesjon meddelt før dette tids­punktet.

Men også regelverket som gjaldt før 2016 opererte med krav om at konsesjon bare kunne gis i tilfeller der fordelene ved til­taket oversteg eventuelle skader og ulemper, herunder ulemper av miljømessig karakter, jf. vass­drags­regu­le­rings­loven § 5, jf. også vann­ressurs­loven § 25 og den tid­ligere vass­dragsloven av 1940 § 104. Kon­se­sjoner etter dette regelverket gis, og har også tidligere blitt gitt, på nærmere bes­temte vilkår, herunder vilkår om avbø­tende tiltak av miljømessig karakter.

Miljøstandarden som kon­se­sjons­vurde­ringen har vært foretatt med utgangspunkt i har imidlertid vært gjenstand for utvikling gjen­nom årenes løp. Gjennomgående er det nok også slik at hen­sy­net til miljø til­legges større vekt i dag enn tidligere, noe som blant annet illustreres av konsesjoner av nyere dato gjerne også har mer om­fat­tende vilkår om tiltak for å avbøte negative kon­se­kven­ser av miljømessig karakter.

Ofte kan det derfor være behov for sup­ple­rende avbøtende tiltak, dersom vann­fore­kom­sten pro­duk­sjons­virk­som­he­ten fore­kommer i skal nå fastsatt miljømål.

Slike supplerende tiltak kan allerede være implementert av kon­se­sjo­næ­ren på frivillig basis eller som følge av pålegg fra kon­se­sjons­myn­dig­he­tene gitt i medhold av eksis­te­rende konsesjonsvilkår mv. Det er imid­lertid ikke gitt at slike frivillige tiltak mv. har vært til­strek­ke­lig. I så fall vil oppnåelse av fastsatt miljømål kreve ytter­li­gere tiltak.²⁷

Vurderingen av hvorvidt taksono­miens krav om ikke å gjøre vesent­lig skade på miljømål nr. 3 er oppfylt må etter dette avgjøres med utgangspunkt i en konkret vurdering for hvert enkelt kraft­verk, der første trinn vil være å skaffe oversikt over hvilket miljø­mål som er fastsatt for den/de vann­fore­koms­tene som utnyttes i driften av det aktuelle kraftverket. Deretter må det under­­søkes om fastsatt miljømål allerede er oppnådd, eller om oppnåelse av målet vil kreve ytterligere tiltak.

Fastsatt miljømål er allerede oppnådd

Hvis fastsatt miljømål allerede er nådd, kan det etter vår opp­fat­ning konkluderes med at kraftverket oppfyller kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3.

Dette gjelder etter vår oppfatning selv om kraftverkseier ikke nød­ven­dig­vis har gjen­nomført samtlige av de avbøtende tiltak de tek­niske screening-kriteriene lister opp som eksempler. Screening-kriterienes krav om å implementere avbøtende tiltak gjel­der kun i den utstrekning tiltakene er rele­vante:

"[m]easures include, where relevant, and depending on the ecosystems naturally present in the affected water bodies […]"

(vår understrekning)

Med relevant menes her de tiltak som anses nødvendige for å nå/opprettholde fastsatt miljømål etter vann­direk­tivet/­vann­for­skriften. Hvis miljømålet allerede er opp­nådd og fortsatt kan opprettholdes uten gjennomføring av ytterligere tiltak, vil det heller ikke være relevant, eller nød­ven­dig, å gjennomføre ytterligere tiltak. Miljø­målet etter vann­direk­tivet/­vann­for­skrif­ten er jo nettopp fastsatt for å legge til rette for "bærekraftig bruk av vann­fore­komstene", blant annet ved å fastsette et miljømål som innebærer at det må gjen­nom­føres avbøtende tiltak for å sørge for at aktivitet i de ulike vannforekomstene ikke gjør vesentlig skade.

Fastsatt miljømål er ikke oppnådd

Hvis fastsatt miljømål ikke er oppnådd blir spørsmålet hva som er årsaken til dette.

Hvis årsaken er negative konsekvenser som følge av vann­kraft­pro­duk­sjons­virk­som­he­ten og manglende tiltak for å avbøte disse kon­se­kven­sene, vil kraftverket som den store hovedregel ikke oppfylle kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3. Opp­fyl­lelse av kravet vil i slike situa­sjoner kreve at kraftverkseier iden­ti­fi­se­rer hvilke avbøtende tiltak som er rele­vante og nødvendige for å nå fastsatt miljø­mål, og at disse tiltakene faktisk gjennom­føres.

Man kan imidlertid se for seg situasjoner der alle relevante av­bø­tende tiltak faktisk er gjennomført fra kraftverkseiers side, men der man til tross for dette ikke har lyktes med å nå fastsatt miljø­mål. I så fall er det mye som tilsier at det rett og slett kan være fastsatt feil miljømål for den aktuelle vannforekomsten. Kraft­verks­eier bør i så fall vurdere å jobbe aktivt inn mot pågå­ende pro­ses­ser etter vanndirektivet for å forsøke å legge til rette for at det fastsettes riktig miljømål for den/de aktu­elle vann­fore­komstene for neste plan­periode. Vi går nærmere inn på denne pro­blem­stil­lin­gen i Forholdet til prosesser etter vann­direk­tivet/­vann­for­skriften.

Som vi har vært inne på, kan det ofte også være andre på­virk­nings­fak­to­rer enn vann­kraft i én og samme vannforekomst. Hvis det viser seg at årsaken til at miljø­målet ikke er nådd skyldes slike andre påvirk­ningsfaktorer, er det jo først og fremst den/de aktø­rene som forårsaker tilstanden som må gjennomføre avbøtende tiltak. Forutsatt at kraftverkseier kan dokumen­­tere at alle tiltak for å avbøte negative miljømessige konsekvenser av vann­kraft­pro­duk­sjo­nen, og at årsaken til at fastsatt miljømål ikke nås derfor skyl­des påvirkning fra andre aktiviteter, blir spørsmålet om kraftverket da kan sies å oppfylle kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3.

Etter vår oppfatning er svaret på dette åpenbart ja. Pro­blem­stil­lin­gen er ikke direkte adressert, verken i takso­nomi­forord­ningen selv eller i de tolkings­uttal­elser Kommisjonen så langt har publisert. Hele poenget med vurderingen screening-kriteriene gir anvisning på, er jo imidlertid å ta stilling til om en nærmere bestemt aktivitet gjør vesentlig skade på vann­fore­komster eller ikke. Hvis det først er på det rene at vannkraftproduksjonen drives på en slik måte at denne, isolert sett, ikke gjør vesentlig skade på en gitt vann­fore­komst, så må tiltaket også sies å oppfylle de tek­niske screening-kriterienes krav til miljømål nr. 3, selv om fastsatt miljømål etter vann­direktivet/­vannforskriften isolert sett ikke er oppnådd.

Tiltak uten konsesjon

Er konsesjon et absolutt krav i seg selv?

I forlengelsen av oversikten over mulige relevante avbøtende tiltak, slår de tekniske screening-kriteriene fast at:

"[t]he effectiveness of those measures is monitored in the context of the authorization of permit setting out the conditions aimed at achieving good status or potential of the affected water body"

(vår understrekning)

Spørsmålet er om dette må leses som at det gjelder et absolutt krav om at kraft­ver­ket må ha konsesjon, for å kunne opp­fylle kra­vet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3. Kon­se­kven­sen av dette vil i så fall være at ukonsederte kraft­verk, uav­hen­gig av hva årsaken til dette er, aldri kan anses bærekraftig etter tak­so­no­mien.

Det er etter vår oppfatning åpenbart ikke riktig.

Problemstillingen er berørt i en tolkings­uttalelse som EU-kommi­sjonen publiserte 19. desember 2022. På direkte spørsmål om "a permit/license/authorization" er "an absolute requirement" for opp­fyl­lelse av kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på mijømål nr. 3, svarte kommisjonen følgende:

“[a]ll hydropower production requires a permit/­license/­authorization aiming at achieving good ecological status og good ecological potential of the affected water body in line with the definitions of the Water Framework Directive. In addition, as provided in point 2.3 of Section 4.5 of the DNSH to sustainable use and protection of water and marine resources, “the effectiveness of those measures is monitored in the context of the authorization or permit setting out the conditions aimed at achieving good status or potential of the affected water body”

Umiddelbart er det ikke helt enkelt å få tak på hva kommisjonen egentlig sier her. Det sentrale poenget synes imidlertid å være at vannkraftproduksjonsvirksomheten må være underlagt myn­dig­hets­kontroll, med det formål å overvåke at det arbeides for at fastsatt miljømål etter vann­direk­tivet/­vann­for­skrif­ten oppnås eller opprettholdes. Og videre at relevante myndigheter har nød­ven­dige virkemidler for å sørge for gjenn­om­føring av nødvendige av­bø­tende tiltak for å oppnå dette.

Vannressurslovens alminnelige bestem­mel­ser kommer til an­ven­delse på all aktivitet som berører norske vann­fore­komster, uav­hen­gig av om tiltaket har konsesjon eller ikke. Vass­drags­myn­dig­he­tene fører løpende tilsyn med overholdelse av lovens krav og har påleggs- og sank­sjons­­mulig­heter hvis det avdekkes uregel­mes­sig­he­ter. Som et av flere tiltak kan vass­drags­myn­dig­hetene som kjent også beslutte å innkalle eldre, ukonsederte kraft­verk til kon­se­sjons­behand­ling, dersom dette anses nødvendig for å pålegge kraft­verkseier nærmere bestemte avbø­tende tiltak for å oppnå fastsatt miljø­mål, jf. vannressursloven § 66.

Etter vår oppfatning må ovennevnte være tilstrekkelig for å kon­klu­dere med at kravet om overvåking i lys av "a permit/­license/­authorization" er oppfylt. Vi ser imidlertid at screening-kriterienes ordlyd isolert sett kan trekke i motsatt retning, og vi kan der­for ikke utelukke at Kommisjonen, even­tuelt ESA, kan være av en annen opp­fat­ning.

Vi minner dessuten om at det er ulike grun­ner til at noen vann­kraft­verk ikke har kon­sesjon etter vassdragslovgivningen. Dette skyldes som den store hovedregel enten at tiltaket ikke er kon­se­sjons­plik­tig eller at kraft­verket ble etablert før lov­bes­temte krav om konsesjonsplikt trådte i kraft. Problemstillingen knyttet til hvor­vidt et formelt konsesjonsdokument er en for­ut­set­ning for å oppfylle screening­kriterienes krav om å ikke gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3, kommer etter vår opp­fat­ning kun på spissen i situasjoner der kraft­verket er etablert før lovbestemte krav om kon­se­sjons­plikt trådte i kraft, jf. under. Det sentrale slik vi ser det, er uansett en vur­dering av om det aktuelle kraftverkets ut­nyttelse av vannforekomster er i samsvar vanndirektivets/vannforskriftens krav.

Myndig­he­tene har kon­klu­dert med at kraft­verket ikke er kon­se­sjons­pliktig

Det forhold at et kraftverk ikke har konse­sjon etter vass­drags­lov­giv­ningen kan være en konsekvens av at kraftverket ble vurdert å ikke ha slik negativ påvirkning på miljø­tilstanden i vassdraget at konsesjon var nødvendig.

Terskelen for en slik konklusjon er som kjent høy, jf. vann­res­surs­loven § 8, som slår fast at konsesjonsplikt inntrer allerede dersom det er risiko for at et tiltak kan være til skade eller ulempe. Det er altså ikke et krav om at tiltaket faktisk vil med­føre skade eller ulempe – allerede risiko for dette er tilstrekkelig for å utløse kon­se­sjons­plikt.

Dette tilsier etter vår oppfatning at dersom et kraftverk er vurdert å ikke være kon­se­sjons­pliktig etter vass­drags­lov­giv­ningen, så opp­fyl­ler det også kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3.

Grunnen til at kraftverket ikke utløser konse­sjons­plikt er jo net­topp at tiltaket ikke medfører noen risiko for skade eller andre ulemper. Et tiltak som ikke påvirker en vannforekomst negativt, vil naturlig nok heller ikke utløse krav om avbøtende tiltak for å nå fastsatt miljømål etter vann­direk­tivet/­­vann­forskriften.

Kraft­verket ble eta­blert før regler om kon­se­sjons­plikt trådte i kraft

Det forhold at et kraftverk ikke har konse­sjon etter vass­drags­lov­giv­nin­gen kan også skyldes at kraftverket ble etablert før regler om konsesjonsplikt trådte i kraft, det vil si før ikrafttredelsen av vass­drags­regu­lerings­loven av 1917 eller tidligere regu­lerings­lover, eventuelt vassdragsloven av 1940 (avhengig av størrelse).

I slike tilfeller må spørsmålet om hvorvidt kraftverket oppfyller kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på taksonomiens miljømål nr. 3 avgjøres med utgangspunkt i en kon­kret vurdering som beskrevet foran, hvor det sentrale er om vann­direk­tivets/­vann­for­skrif­tens krav er ivaretatt.

Noen særlige problemstillinger

Vannforekomster med mindre strenge miljømål (MSM)

De tekniske screening-kriteriene refererer, etter sin ordlyd, til opp­nå­else av miljømål "good status or potential", altså GØT eller GØP.

Hva så med vannforekomster som, i tråd med vann­direk­tivets/­vann­for­skrif­tens krav, har fått fastsatt et mindre strengt miljømål (MSM)?

Problemstillingen er adressert i Kommi­sjonens tolkingsuttalelse av 19. desember 2022. På spørsmål om "[c]an hydropower production implying the application of Article 4(5) of the Water Framework Directive (WFD) (less stringent objectives be considered to fulfill the DNSH criteria", ga Kommisjonen følgende svar:

"In principle, a body of water affected by a hydro­power plant would have been converted into a "heavily modified water body" in accor­dance with Article 4(3) WFD. That implies that it should strive towards reaching good ecological potential rather than good status. According to the WFD, derogations under Article 4(5) WFD could apply if a water body is affected by hydro­power and it would be disproportionally costly og technically impos­sible to achieve good potential. Should such a plant never­the­less decide to apply all technically possible and ecologically relevant mitigation measures to reach good ecological potential, and be subject to a permit to monitor and control those ecolo­gi­cally relevant meas­ures, it may still fulfil the DNSH criteria."²⁶

Kravet er med andre ord strengt. Men i den grad kraftverkseier gjennomfører ethvert teknisk gjennomførbart og økologisk rele­vant avbøtende tiltak med tanke på å bedre miljøtilstanden i vannforekomsten, og kan dokumentere at dette er tilfellet, så anses kravet om å ikke gjøre vesentlig skade på taksonomiens miljømål nr. 3 oppfylt selv om kraftverket opererer i en vann­fore­komst som har fått fastsatt et mindre strengt miljømål.

Som Kommisjonen påpeker, kan imidlertid gjennomføring av slike avbøtende tiltak få konsekvenser for hvor listen skal legges ved neste revisjon av vann­for­valt­nings­planene etter vann­direk­tivet/­vann­for­skrif­ten. Hvis gjennomføring av relevante avbøtende tiltak avdekker at man ved å ta ytterligere grep vil kunne oppnå GØP, eller hvis den teknologiske utviklingen på et senere tidspunkt gjør det mulig å gjennomføre ytterligere tiltak som er egnet til å bedre miljøtilstanden – utover MSM –, skal miljømålet settes til GØP neste gang vann­for­valt­nings­planene er gjenstand for revisjon.

Kommisjonens tolkingsuttalelse illustrerer godt den nære sammenhengen mellom taksonomiens krav og vanndirektivets regler, herunder behovet for god kjennskap til vanndirektivet og de prosesser og mekanismer som dette regelverket gir anvisning på, når man skal ta stilling til om taksonomiens krav er oppfylt eller ikke.

Forutsatt at nærmere bestemte, svært strenge kriterier er oppfylt, tillater vanndirektivet at det fastsettes et mindre strengt miljømål (MSM) for en gitt vannforekomst, jf. vanndirektivet artikkel 4 (5), jf. vannforskriften § 10. Alle relevante miljøforbedrende tiltak må være implementert, og som ledd i relevans­vurderingen må det også foretas en kost-/nyttevurdering, jf. vanndirektivet artikkel 4 (5), jf. vannforskriften § 10 første ledd.

Det er altså ikke et krav at ethvert tenkelig avbøtende tiltak må være implementert. Det er snakk om implementering av relevante tiltak, og som en del av relevansvurderingen skal det foretas en kost-/nyttevurdering der blant annet tiltakets samfunnsnyttige funksjon (produksjon av fornybar energi, forsyningssikkerhet, flomdemping mv.) tillegges vekt. Men hvis det – til tross for implementering av alle relevante tiltak – ikke er mulig å nå miljøtilstand GØT eller GØP, er det etter omstendighetene adgang til å fastsette et mindre strengt miljømål.

Det er altså ikke et absolutt krav at samtlige vannforekomster må ha miljømål GØT eller GØP. Også MSM kan etter omstendighetene være et lovlig miljømål etter så vel vanndirektivet som den norske vannforskriften. Forutsetningen er imidlertid at "the establishment of less stringent environmental objectives, and the reasons for it, are specifically mentioned in the river basin management plan required under Article 13 and those objectives are reviewed every six years", jf. artikkel 4 (5) bokstav d). Tilsvarende formulering finner man igjen i den norske vannforskriften § 10 siste ledd.

Vannforvaltningsplanene er som kjent gjenstand for revisjon og oppdatering hvert sjette år. I den forbindelse skal det altså – ved hver eneste revisjon – tas en fornyet vurdering av hvorvidt vilkårene for å operere med et mindre strengt miljømål er til stede.

Hvis denne fornyede vurderingen viser at det likevel finnes relevante avbøtende tiltak som er egnet til å bedre miljøtilstanden i den aktuelle vannforekomsten (f.eks. som en konsekvens av ny kunnskap, teknologisk utvikling e.l.), kan det være grunnlag for at revidert miljømål settes høyere (GØP eller GØT) for neste periode. Hvis det derimot ikke er grunn til å konkludere med at det finnes ytterligere relevante tiltak, er det fortsatt adgang til å operere med et mindre strengt miljømål for den konkrete vannforekomsten.

Etter vår oppfatning er det nettopp disse prosessene Kommisjonen sikter til, når det avslutningsvis i tolkingsuttalelsen uttales at:

"[t]his would however imply that the water body would aim towards good status or good potential and, therefore, that the derogation under Article 4 (5) WFD should be reviewed at the next revision of the relevant river basin management plan. A water body, which on the contrary would remain under the (initial) "lowered" objective under Article 4 (5) of WFD without putting in place the necessary measures (ecologically and technically relevant) towards good potential, does not fulfil the DNSH criteria."

Vurderingen av om en vannforekomst med et mindre strengt miljømål (MSM) oppfyller taksonomiens miljømål nr. 3, knyttes på denne måten opp mot hvorvidt vanndirektivets vilkår for bruk av MSM er oppfylt eller ikke. Hvis svaret på dette er ja, og forutsatt at alle relevante avbøtende tiltak er implementert, er det grunnlag for å konkludere med at taksonomiens miljømål nr. 3 er oppfylt.

Konklusjonen må imidlertid revurderes hvert sjette år, i forbindelse med vanndirektivets og vannforskriftens krav til revisjon av vannforvaltningsplaner og fastsatte miljømål. Hvis det som ledd i en slik revisjon (av vannforvaltningsplaner og miljømål etter vanndirektivet/vannforskriften) viser seg at det finnes ytterligere avbøtende tiltak, må det vurderes om miljømålet etter vanndirektivet/vannforskriften da må settes høyere, til GØP eller GØT.

Hvis miljømålet som en konsekvens av dette heves fra MSM til f.eks. GØP, vil dette naturlig nok få konsekvenser for spørsmålet om hvorvidt tiltaket fortsatt kan sies å oppfylle taksonomiens miljømål nr. 3 også for neste seksårsperiode.

Miljømålet er oppnådd i noen, men ikke i alle vannforekomster

Norske myndigheter har valgt en relativt finmasket inndeling av de ulike vass­dra­gene i mindre vannforekomster. Adminis­trativt er norske vassdrag delt inn i cirka 24.500 ulike vannforekomster.

Vannkraftverk av en viss størrelse utnytter som følge av dette gjerne flere vann­fore­komster. Vurderingen av hvorvidt et kraft­verk oppfyller kravet om ikke å gjøre vesent­lig skade på taksonomiens miljømål nr. 3 må vurderes opp mot samtlige av de vann­fore­koms­ter som berøres av virk­som­he­ten i det aktuelle kraftverket.

Resultatet av en slik gjennomgang og vur­dering kan være at kravet er oppfylt for de fleste, men ikke alle berørte vann­fore­kom­ster. Hvordan skal i så fall dette rap­por­te­res? Er det adgang til å kon­klu­dere med at kraftverket oppfyller kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3, for eksem­­pel dersom dette er tilfellet for fler­tallet av de berørte vannforekomstene?

Problemstillingen er etter det vi kjenner til ikke særskilt adressert, verken i tolkings­uttalelser eller annen offentlig tilgjengelig infor­ma­sjon fra Kommisjonens side.

Kravet handler imidlertid om at virk­som­heten ikke må gjøre vesent­lig skade. Dette tilsier i seg selv at det kan være grunnlag for konkludere med at et slikt kraftverk oppfyller miljømål nr. 3, for­ut­satt at den/de vannforekomstene der miljømålet etter vann­direk­tivet ikke oppnådd kun utgjør en ikke vesentlig andel av den totale mengden vannforekomster som utnyttes i det aktuelle kraft­verket.

Hvorvidt dette er tilfellet, må avgjøres konkret, der antall vann­fore­komster der miljømålet ikke er nådd må ses i sam­men­heng med antallet vannforekomster der miljømålet er oppnådd. Det må også ses hen vil hvilke vannforekomster dette mer konkret dreier seg om, og hvilken betyd­ning denne/disse har for driften av kraft­verket.

For eksempel: Hvis miljømålet etter vann­fore­komsten ikke er opp­nådd for en eller flere av de sentrale vann­fore­komstene (hoved­vass­draget) som utnyttes i et bestemt kraftverk, vil det etter vår opp­fat­ning hjelpe lite at målet likevel er nådd for en rekke mindre bekker o.l.

Og motsatt: Selv om miljømålet ikke er nådd for en eller flere av disse mindre bekkene, kan det likevel være grunn til å konkludere med at kraftverket oppfyller miljømål nr. 3, dersom fast­satt miljø­mål etter vanndirektivet er oppnådd for den/de sentrale vann­fore­koms­tenes del (og eller flere andre vannforekomster som utnyttes i det samme kraft­verket). Den overveiende andelen av vannet som utnyttes i det aktuelle kraftverket vi i et slikt tilfelle komme fra vann­fore­komster der miljø­målet er oppnådd. Etter vår oppfatning kan dette gi grunn­lag for en konklusjon om at det aktuelle kraft­verket dermed heller ikke gjør vesentlig skade på vann­fore­koms­tene det utnytter (selv om det altså må anses å gjøre noe skade).

I forlengelsen av ovennevnte minner vi om at EUs taksonomi og til­hø­rende bestem­melser om rappor­te­rings­plikt først og fremst er et finans­regu­la­torisk regel­verk, som har til formål dreie investe­ringer og kapital i grønn, bære­kraftig retning. Rappor­­te­ringen skal derfor først og fremst være egnet til å for­midle rele­vant infor­ma­sjon til banker, finan­sie­rings­insti­tu­sjoner, inves­torer, aktører på kunde­siden og om­ver­denen for øvrig om – og eventuelt i hvilken utstrek­ning – den underliggende virksomheten er miljømessig bære­kraftig.

Nøkkelbegrepet her er etter vår oppfatning relevant informasjon. En konklusjon om at et kraftverk ikke oppfyller kravene etter miljø­mål nr. 3, kun fordi en lite vesentlig andel av vannet som utnyttes i det aktuelle kraftverket kommer fra vann­fore­komster der miljø­målet etter vanndirektivet ikke er nådd, vil etter vår oppfatning gi mis­visende informasjon om den reelle miljøtilstanden i den under­liggende virksomheten. En slik konklusjon er dermed heller ikke egnet til å gi omver­denen relevant informasjon om den faktiske til­stan­den, i tråd med rapporteringspliktens formål.

En tilnærming som den vi skisserer her, harmonerer dessuten godt med det såkalte vesent­lig­hets­prin­sippet som legges til grunn i finan­siell rappor­te­ring for­øvrig.²⁷ Kjernen i vesent­lig­hets­prin­sippet er at rappor­te­ringen skal gi opplysninger som er egnet til å gi et riktig og relevant bilde av selskapets økonomiske utvikling og finan­sielle stilling. Legger man uforholdsmessig stor vekt på forhold/­informa­sjon som strengt tatt har begrenset relevans i en større sammenheng, risikerer man at den finansielle rappor­te­ringen gir et misvisende bilde på hvordan det egentlig står til i den underliggende virksomheten.

Ovennevnte underbygger etter vår opp­fat­ning konklusjonen om at spørs­målet om hvor­vidt et slikt kraft­verk opp­fyller miljø­mål nr. 3 eller ikke, må avgjøres med utgangs­punkt i en konkret vurde­ring som beskrevet foran. All den tid Kommi­sjonen så langt ikke har tatt uttrykkelig stilling til spørs­målet, kan det imidler­tid ikke ute­luk­kes at Kommi­sjonen kan være av en annen oppfatning.

Implementering av avbøtende tiltak

Oppfyllelse av kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3 forutsetter som nevnt – for eksisterende tiltak – at tiltaket er i overensstemmelse med vanndirektivets krav, herunder at rele­vante avbøtende tiltak for å nå eller opprettholde fastsatt miljømål etter vanndirektivet "have been implemented".

Hva ligger egentlig i kravet om at avbøtende tiltak må være implementert?

Ta for eksempel en situasjon der konsesjonen som ligger til grunn for driften av et nærmere bestemt kraftverk, har vært gjenstand for revisjon. Resultatet av revisjonen er at en konsesjonær pålegges å gjennomføre nærmere bestemte avbøtende tiltak, fordi dette anses nødvendig for å nå, eventuelt opprettholde, fastsatt miljø­mål etter vanndirektivet.

Avbøtende tiltak kan for eksempel være krav om minste­vann­føring, pålegg om etablering av fisketrapper eller andre fysiske til­tak i vassdraget, gjennomføring av ulike bio­top­tiltak mv. Plan­leg­ging og konkret gjennomføring av slike tiltak vil nødvendigvis måtte ta noe tid, gjerne flere år. Det er heller ikke uvanlig at kon­se­sjo­nær pålegges ulike prøveordninger og alternative løsninger, med det formål å høste erfaring over tid før man tar endelig stil­ling til hvilke tiltak og løsninger som faktisk gir ønsket resultat.

Hva så med forholdet til taksonomiens miljømål nr. 3 i mellom­tiden? Forutsetter oppfyllelse av miljømål nr. 3 at samtlige av de avbøtende tiltakene konsesjonæren er pålagt som følge av revi­sjo­nen må være gjennomført? I så fall vil tiltaket ikke kunne regnes som taksonomi-compliant i årene frem til og med faktisk gjen­nom­fø­ring av det siste av de aktuelle tiltakene.

I løpet av de første workshopene som ble avholdt høsten 2023, tok imidlertid flere av deltakerne til orde for at det i et slikt tilfelle må være tilstrekkelig at konsesjonæren har utarbeidet en plan for gjen­­nom­føring av de aktuelle tiltakene, som deretter følges opp. Altså at konsesjonæren dermed kan rapportere at miljømål nr. 3 er oppfylt idet revidert konsesjon foreligger, og konsesjonæren har utarbeidet en konkret plan for oppfølging og gjennomføring av de avbøtende tiltakene man er pålagt som følge av revisjonen.

Heller ikke dette er, så vidt vi kjenner til, avklart fra Kommisjonens side.

Vi heller imidlertid mot at kravet om implementering antagelig er strengere enn som så. Etter vår oppfatning er det grunn til å tro at de tekniske screening-kriteriene må forstås slik at de konkrete tiltakene også må være implementert, selv om det i mange tilfeller vil måtte ta noe tid før implementering faktisk kan finne sted. Vi mener altså at kun en plan for gjennomføring neppe vil være tilstrekkelig. Etter vår oppfatning kan antagelig kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3, først sies å være oppfylt fra og med tidspunktet når samtlige av de avbøtende tiltakene konsesjonæren er blitt pålagt som ledd i revisjonen, faktisk er gjennomført. Før dette tidspunktet vil det, slik vi vurderer det, antagelig ikke være grunnlag for å konkludere med at tiltaket oppfyller miljømål nr. 3.

Som vi har vært inne på, er det imidlertid ikke uvanlig at det kan ta noe tid – gjerne flere år – før man ser effekten av tiltakene som gjennomføres, og kan konkludere med hvorvidt de har hatt ønsket effekt eller ikke. Så lenge de aktuelle tiltakene er identifisert som relevante og nødvendige for å oppnå fastsatt miljømål, og de faktisk er gjennomført, mener vi det er grunnlag for en konklusjon om at tiltaket oppfyller miljømål nr. 3, selv om man foreløpig ikke har kunnet se om tiltaket eller tiltakene har ønsket effekt eller ikke.

Men hva så, når man flere år senere har grunnlag for å konkludere med hensyn til tiltakets effekt, og det viser seg at det likevel ikke var tilstrekkelig for å nå fastsatt miljømål?

For det første vil dette i så fall få konsekvenser for neste revisjon av vannforvaltningsplanene etter vanndirektivet/vannforskriften jf. at disse planene med tilhørende tiltaksprogram er gjenstand for revisjon og oppdatering hvert sjette år. Hvis det i mellomtiden har vist seg at de tiltak man mente var nødvendige og tilstrekkelige for å nå fastsatt miljømål, likevel ikke har vært nok for å nå målet, blir spørsmålet om det i så fall finnes andre egnede tiltak som kan sørge for at målet nås. Hvis svaret på dette er nei, må det vurderes om det faktisk er satt riktig miljømål for den aktuelle vann­fore­komsten eller om det er grunnlag for at målet må justeres. Hvis det ved neste revisjon av planer og tiltaksprogram, derimot avdekkes at det finnes andre avbøtende tiltak som kan sørge for at fastsatt miljømål nås, må disse tiltakene implementeres før det igjen kan være grunnlag for å konkludere med at tiltaket/­kraftverket oppfyller taksonomiens miljømål nr. 3.

All den tid det, så vidt vi vet, ikke foreligger konkret vei­led­ning fra Kommisjonen hva denne problemstillingen angår, kan det imidler­tid ikke utelukkes at Kommisjonen kan være av en annen oppfatning.

Særlig om regulerings­foreninger/­brukseier­foreninger

Enkelte steder driver flere aktører kraft­pro­duk­sjons­virk­som­het i ett og samme vass­drag. Det er etablert egne regu­le­rings­fore­ninger, eller brukseierforeninger, og rele­vante regu­­lerings­kon­se­sjo­ner er da som den store hovedregel meddelt regu­le­rings­fore­ningen/­­bruks­­eier­fore­nin­gen, jf. vass­drags­regu­lerings­loven § 23. Regu­­lerings­foreningen sørger for å følge opp miljø- og andre kon­se­sjons­vil­kår, imple­men­terer nødvendige tiltak mv.

Som en konsekvens av dette vil det derfor ofte være regu­le­rings­fore­nin­gen som har best oversikt over miljøtilstanden i vass­dra­get som helhet og i den enkelte vann­fore­komst, fastsatte miljømål, rele­vante tiltak for å nå fastsatt mål mv. Der­med er det sentralt at regu­lerings­fore­ningen invol­ve­res i arbeidet med å vurdere hvor­vidt kra­vet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljø­mål nr. 3 er opp­fylt for den enkelte vannforekomst eller ikke, samt bistå med å fremskaffe nødvendig doku­mentasjon og annet under­lags­­mate­ri­ale til det enkelte medlem i denne forbindelse.

Forrige side
Innhold
Til toppen
Neste side