Forholdet til pro­ses­ser etter vann­direk­ti­vet/­vannforskriften

Muligheter for påvirkning for å sikre at det settes riktige miljømål

Som det fremgår av gjennomgangen over, vil spørsmålet om hvor­vidt et vannkraftverk oppfyller kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 3 avhenge av om vann­kraft­pro­duk­sjons­virk­som­he­ten er til hinder for at miljømålet etter vann­direk­ti­vet/­vann­for­skrif­ten oppnås eller ikke.

Dette understreker viktigheten av å se disse to regelverkene i sam­men­heng. Selskapene bør jobbe aktivt med å følge opp prosesser etter vanndirektivet og legge til rette for at det settes et riktigst mulig miljømål for samtlige av de vann­fore­komster kraft­pro­duk­sjons­virk­som­he­ten forekommer i, da dette definerer målet man sikter på i vurderingen av om virksomheten oppfyller kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på taksonomiens miljømål nr. 3.

Miljømål, vannforvaltningsplaner og tilhørende tiltaksprogram etter vann­direk­tivet/­vann­forskriften er som kjent gjen­stand for revisjon hvert sjette år.⁴⁰ Vedtatte planer mv. legges deretter til grunn for sektormyndighetenes arbeid den kom­mende seks­års­peri­oden. Parallelt med dette begynner imidlertid arbeidet med å forberede revisjon av planene for neste seksårsperiode.

Utkast til reviderte planer sendes på høring, typisk med tre måne­ders frist for merknader. Etter avsluttet høring ferdig­stilles planer og tiltaksprogram, og over­sendes Miljø­direk­to­ratet, og deretter til Klima- og miljødepartementet for god­kjen­ning, før reviderte pla­ner trer i kraft med virkning for neste planperiode.

Vannkraftprodusentene kan, som alle andre, komme med innspill i forbindelse med den formelle høringen. På dette tids­punktet, det vil si tidspunktet når reviderte planer mv. sendes på høring, vil imid­ler­tid mye av innholdet allerede være fastlagt, og det kan være vanskelig å få gjennomslag for større endringer på et såpass sent tidspunkt i prosessen. Vann­kraft­produ­senter (som alle andre aktører) står imidler­tid fritt til å komme med innspill overfor rele­vante myndigheter både på lokalt og regionalt nivå, også før den formelle hørings­perioden. Erfaringsmessig er muligheten for reell påvirkning større dersom innspill kommer i denne fasen, fremfor i høringen som finner sted kun kort tid før vedtakelse av endelige plan­dokumenter.

Reviderte planer for inneværende periode (perioden 2022–2027) ble vedtatt av Klima- og miljødepartementet 31. oktober 2022. Vi er med andre ord nå i begynnelsen av inne­væ­rende seks­års­peri­ode, der hovedfokuset fra myndighetenes side vil være gjen­nom­fø­ring av vedtatte planer og foreslåtte tiltak for å nå fastsatte mål.

Parallelt med dette begynner imidlertid arbeidet med å forberede revisjon av planene med tanke på neste seksårs­periode. Ved å komme med saklige, godt begrunnede innspill i denne fasen, har vann­kraft­pro­du­sen­tene gode muligheter til å kunne bidra til å legge til rette for fast­set­telse av riktig miljømål for vann­fore­kom­stene, samt en tilpasset oversikt over hvilke avbøtende tiltak som kan være aktuelle for å nå målet (forutsatt at målet ikke allerede er oppnådd).

Plansykluser

De regionale vannforvaltningsplanene med tilhørende tiltaksprogram oppdateres hvert sjette år. Arbeidet følger en fast syklus, som figuren under viser.

Kilde: Vannportalen


Hva bør vann­kraft­produ­sentene gjøre nå – helt konkret?

For hvert enkelt kraftverk må det for det første skaffes oversikt over

  1. Hvilke vannforekomster som utnyttes i kraftverket, og
  2. Hvilket miljømål som er fastsatt for hver enkelt av de vannforekomster som utnyttes.⁴¹

Deretter må det undersøkes og foretas en konkret vurdering om fastsatt miljømål er oppnådd for hver av de berørte vann­fore­koms­tene.

Hvis miljømålet ikke er oppnådd, må det foretas en konkret vur­de­ring av hva som er årsaken til dette. Som det fremgår av gjen­nom­gan­gen over, vil det som regel også være annen aktivitet som på­vir­ker miljø­tilstanden i en nærmere bestemt vann­fore­komst. Hvis årsaken til at miljømålet ikke er oppnådd skyldes påvirkning fra andre aktiviteter, skal det i utgangspunktet ikke være grunnlag for krav om avbøtende tiltak rettet mot vann­kraft­pro­du­sen­ten. På samme måte vil kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på taksonomiens miljømål nr. 3 være oppfylt, jf. foran.

Vi vil likevel anbefale at produsentene sørger for å spille inn og dokumentere dette overfor myndighetene som jobber med revi­sjon av vannforvaltningsplaner – altså at det ikke er vann­kraft­pro­duk­sjons­virk­som­het som er årsaken til at fastsatt miljømål ikke er oppnådd. Ved å sørge for at myndighetene har riktig og oppdatert informasjon om faktiske påvirknings­faktorer, kan man forsøke å unngå at påvirkning fra vannkraft – uriktig – fremheves som en av flere årsaker til manglende måloppnåelse i reviderte planer, med tilhørende krav om gjennom­føring av avbøtende tiltak fra vann­kraft­pro­du­sen­tens side.

På den måten reduseres også risikoen for pålegg om tiltak som strengt tatt vil ha liten miljøforbedrende effekt i forbindelse med kommende revisjoner, omgjøringssaker mv.

Hvis det derimot viser seg at det er kraft­pro­duk­sjons­virk­som­he­ten som er årsaken til at miljømålet ikke er oppnådd, blir spørs­målet hvilke tiltak som da må til for å nå målet, og om det er rea­lis­tisk med gjennom­føring av disse konkrete tiltakene i kom­mende plan­periode.

I den grad det kan identifiseres realistiske tiltak som er egnet til å bedre miljø­tilstan­den i vannforekomsten, kan det vurderes om dette bør spilles inn overfor myndig­hetene, kombinert med en god begrun­nelse for hvorfor produsenten mener de foreslåtte til­ta­kene er egnet til å avhjelpe konkrete miljøutfordringer. Slike inn­spill fra produsentenes side kan bidra til at listen over poten­si­elle av­bøtende tiltak holdes på et realistisk nivå, i så vel til­taks­pro­gram­met som skal utarbeides i forlengelse av reviderte vann­for­valt­nings­planer, som i konkrete revisjons- og omgjøringssaker mv.

Hvis det derimot ikke kan identifiseres realistiske, avbøtende til­tak fra vann­kraft­pro­du­sen­tens side, som er egnet til å bedre miljø­til­stan­den i vannforekomsten, blir spørsmålet om dette er et ut­trykk for at det rett og slett er satt et uriktig miljømål for den aktu­elle vannforekomsten. Miljømålet i vannforekomster som er på­vir­ket av vann­kraft (SMVF) skal, som kjent, som den store hoved­regel være GØP. Hvis vann­direk­ti­­vets/­vann­for­skriftens vilkår er oppfylt,⁴² kan det imidlertid også være grunnlag for å sette et mindre strengt miljømål (MSM).

Vilkårene for fastsettelse av et mindre strengt miljø­mål er riktignok strenge, men dersom produsentens vur­de­ring viser at vilkårene for dette faktisk er oppfylt, bør dette – med tilhørende begrunnelse og dokumentasjon – spilles inn overfor myn­dighetene som ledd i arbei­det med revisjon av miljømål og vannforvaltningsplaner.

Vi minner om at produsentene, som en konsekvens av kon­se­sjons­pro­ses­ser, revisjons- og omgjøringsprosesser, inn­kal­ling, tidligere pro­ses­ser etter vanndirektivet mv., gjerne sitter på store mengder infor­masjon og dokumentasjon om miljø­til­stan­den i vann­fore­koms­tene der virksomheten forekommer og hvilke tiltak som eventuelt kan være relevante for å bedre miljø­til­standen. Mange produsenter har des­su­ten tatt initiativ til prosjekter på frivillig basis, med tanke på å kartlegge miljøtilstanden i berørte vann­fore­koms­ter og imple­men­te­ring av miljøforbedrende tiltak. Denne doku­men­ta­sjo­nen vil gi et godt grunn­lag for de vurderinger som er beskrevet over. Ved å sammenstille og systematisere all til­gjen­ge­lig informasjon knyttet til hvert enkelt kraftverk/hver enkelt vann­fore­komst, vil produsentene også ha et godt utgangspunkt for de vurderinger som skal foretas, og tilgang på relevant doku­men­ta­sjon i forbindelse med innspill til myn­dig­hetene, i for­bin­delse med arbeidet med revisjon av miljømål og vann­for­valt­nings­planer etter vanndirektivet.

Forrige side
Innhold
Til toppen
Neste side