Miljømål nr. 6

Beskytte og gjen­opp­rette biologisk mangfold og økosystemer

Hva går kravet ut på?


Nærmere om den konkrete vurderingen


Innledende kommentarer
Kraftverk med konsesjon meddelt etter 2017
Kraft­verk med kon­se­sjon med­delt mellom 1986 og 2017
Kraft­verk med kon­se­sjon med­delt før 1986
Kraft­verk uten kon­se­sjon
Kraftverk nær "biodiversity-sensitive areas"

Hva går kravet ut på?

Oppfyllelse av kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 6 henger nøye sammen med om tiltaket (det vil si vann­kraft­pro­duk­sjo­nen) oppfyller de krav til konsekvensutredning som føl­ger av EUs konsekvensutredningsdirektiv (det såkalte EIA-direk­tivet).³⁰

Oppfyllelse av kravet forutsetter at det er gjennomført en kon­se­kvens­ut­red­ning, eller i det minste en såkalt "screening", i tråd med EUs konsekvensutredningsdirektiv. Med "screening" menes vur­de­rin­gen av hvorvidt det er nødvendig å gjennomføre en kon­se­kvens­ut­red­ning for det aktuelle tiltaket eller ikke.³¹

Poenget er altså at det i) må være foretatt en vurdering av om eta­ble­ring av det konkrete kraftverket utløste krav om kon­se­kvens­ut­red­ning (screening), og hvis svaret på dette var ja ii) slik kon­se­kvens­ut­red­ning må være gjennomført.

I den utstrekning gjennomført kon­se­kvens­utredning avdekket behov for avbøtende miljøtiltak, må slike tiltak være gjennom­ført.

Ifølge EUs konsekvensutredningsdirektiv er det opp til med­lems­sta­tene selv å bestemme hvorvidt etablering av et vann­kraftverk er et tiltak som krever konse­kvens­utredning eller ikke, og å fast­sette kriterier for vurderingen av når dette kreves (den såkalte scree­ningen). Spørs­målet om hvorvidt kravet om ikke å gjøre vesent­lig skade på taksonomiens miljømål nr. 6 må etter dette av­gjø­res med utgangs­punkt i nasjonale regler om krav til kon­se­kvens­ut­red­ning og prosess for å avgjøre om gjennomføring av en fullstendig konse­kvens­utredning er nødvendig eller ikke (screening).

Nærmere om den konkrete vurderingen

Innledende kommentarer

EUs første konsekvensutredningsdirektiv trådte i kraft i 1985. For­melle krav om konse­kvensutredning kom inn i norsk lovgivning i og med plan- og bygnings­lovens ikrafttredelse i 1986, jf. den til­hø­rende "forskrift om konsekvensutredninger etter plan- og byg­nings­loven kapittel VII-A" som trådte i kraft 1. august 1990. Den opp­rin­ne­lige konsekvensutredningsforskriften er blitt erstattet av oppdaterte versjoner, i flere omganger.³² I dag reguleres plikten av forskrift om konsekvensutredninger som trådte i kraft 21. juni 2017.

Kraftverk med konsesjon meddelt etter 2017

Ifølge gjeldende forskrift (2017-forskriften), skal tiltak som be­hand­les etter energi- og/­eller vassdragslovgivningen alltid kon­se­kvens­ut­re­des, uavhengig av størrelse. Dermed er det klart at kraftverk byg­get i medhold av konsesjon som er meddelt etter at 2017-for­skrif­ten trådte i kraft, opp­fyller taksonomiens krav om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 6, forutsatt at kraftverkseier har gjen­nom­ført eventu­elle avbøtende tiltak som utredningen iden­ti­fi­se­rer.

Relevant dokumentasjon for at kravet er oppfylt, vil typisk kunne være rapporten som er utarbeidet som ledd i gjennomført kon­se­kvens­ut­red­ning (som typisk inngår som en del av tiltakshavers kon­se­sjons­søk­nad), eventuelt også de drøftelser som fremgår av NVEs bakgrunnsdokument som ligger til grunn for selve kon­se­sjons­ved­taket.

Kraft­verk med kon­se­sjon med­delt mellom 1986 og 2017

Etter regelverket som gjaldt før 2017-forskriften trådte i kraft³³, var konse­kvens­utredning et krav dersom kraftverket over­steg en nær­mere bestemt størrelse, eller hvis tiltaket ville kunne få vesentlige konse­kvenser for miljø, naturressurser og samfunn.

Spørsmålet om hvorvidt kraftverket ville kunne få slike vesentlige konsekvenser ble avgjort av NVE som sektormyndighet. Denne vur­de­rin­gen oppfyller kravene om en såkalt screening, jf. over.

Med dette som utgangspunkt kan det som den store hovedregel legges til grunn at også kraftverk etablert i medhold av konse­sjon meddelt etter at plan- og bygnings­loven av 1986 og forskriften av 1990, oppfyller taksonomiens krav om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 6, jf. at tiltaket enten har vært kon­se­kvens­ut­re­det³⁴ eller har vært gjenstand for en vurde­ring av hvorvidt kon­se­kvens­ut­red­ning er nødvendig (screening).

Også for disse tiltakene vil relevant doku­mentasjon for at kravet er oppfylt være rapporten som ble utarbeidet som ledd i gjennomføring av konsekvensutredningen, og de drøftelser som fremgår av bak­grunns­doku­menter som ligger til grunn for konsesjonsmyndighetenes vedtak.

Dokumentasjon for gjennomført screening (det vil si for det tilfellet at kraftverket ikke oversteg terskelverdiene, og heller ikke var antatt å kunne få vesentlige konsekvenser, og dermed heller ikke utløste krav om gjennomføring av en egen konse­kvens­utred­ning), vil typisk fremgå av kon­se­sjons­myndighetenes vurderinger i de bak­grunns­­­dokumenter som ligger til grunn for konsesjonsmyndighetenes vedtak.

Kraft­verk med kon­se­sjon med­delt før 1986

Hva så med kraftverk som er etablert i medhold av konsesjoner med­delt før 1986/1990?

EUs første konsekvensutredningsdirektiv trådte først i kraft i 1985, og det gjaldt ingen krav om gjennomføring av en separat kon­se­kvens­utredning etter norsk rett før ikrafttredelsen av plan- og byg­nings­loven i 1986. Det er på denne bakgrunn uklart om kraftverk etablert i medhold av konse­sjoner meddelt før dette tidspunktet kan anses å oppfylle taksonomiens krav om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 6.

Det er imidlertid på det rene at vass­drags­lovgivningen som gjaldt før dette tids­punktet (vannressursloven og den tidligere vass­drags­lo­ven av 1940 og vass­drags­regu­leringsloven) oppstiller – og alltid har oppstilt – som et generelt krav for kon­se­sjon at fordelene ved kraftverket må over­stige ulempene, herunder ulemper av miljø­­mes­sig karakter. En slik vurdering av konsekvensene for­bun­det med etablering av et nærmere bestemt kraftverk forut­setter at konsesjonsmyndighetene inn­henter en viss mengde informasjon om hvordan tiltaket vil påvirke omgivelsene, herunder miljøet.

Søk­na­der om konsesjon har som den store hovedregel også vært gjen­stand for offent­lig høring. Det kan på denne bakgrunn argu­­men­te­res for at spørsmålet om miljø­messige konsekvenser av kraft­ver­ket har vært gjenstand for vurdering i et slikt omfang at det oppfyller taksonomiens krav om screening.

Hvorvidt vurderingen er tilstrekkelig til å oppfylle taksonomiens krav, må imidlertid vurderes konkret. Relevant informasjon om, og dokumentasjon for, dette vil typisk kunne fremgå av kraft­verks­eiers egen konsesjonssøknad og kon­se­sjons­myn­dig­hetenes vur­de­rin­ger/­inn­stil­ling i kon­se­sjons­saken. Hvis slik dokumentasjon tilsier at det er foretatt en reell vurdering også av kraftverkets miljø­mes­sige konsekvenser – og eventuelle avbøtende tiltak er gjennom­ført – mener vi det kan konkluderes med at screening-kriterienes krav om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 6 er oppfylt.

Kraft­verk uten kon­se­sjon

Som vi har redegjort for tidligere, er det som den store hovedregel to årsaker til at enkelte vannkraftverk ikke har konsesjon etter vass­drags­lov­giv­nin­gen:

  1. Tiltaket utløste ikke konsesjonsplikt fordi det ble vurdert å ikke ha slik negativ påvirkning på miljøet at konsesjon var nødvendig, eller
  2. Kraftverket ble etablert før lovbestemte krav om konsesjonsplikt trådte i kraft.

En konklusjon om at konsesjon ikke var nødvendig fordi kraft­ver­ket vurderes ikke å ha nevneverdig negativ påvirkning på miljøet, vil ofte basere seg på en forut­gå­ende konsesjonspliktvurdering fra kon­se­sjonsmyndighetenes side. En slik konse­sjons­plikt­vurde­ring oppfyller etter vår oppfatning taksonomiens krav om gjen­nom­ført screening.

I et slikt tilfelle mener vi at kon­se­sjons­myndighetenes konsesjonspliktvurdering er tilstrekkelig for å dokumentere at screening-kriterienes krav om ikke å gjøre vesentlig skade på miljø­mål nr. 6 er oppfylt.

Hvis årsaken til at kraftverket ikke har kon­sesjon derimot ligger i at det ble etablert før lovbestemte krav om konsesjonsplikt trådte i kraft³⁶, vil det som den store hoved­regel heller ikke foreligge vur­de­rin­ger av tiltakets miljømessige konsekvenser i for­kant av eta­ble­rin­gen. Dette trenger imid­ler­tid ikke bety at kravet om ikke å gjøre vesent­lig skade på miljømål nr. 6 dermed ikke er oppfylt hva dette kraftverket angår.

Vanndirektivet/vannforskriften gir som kjent anvisning på en pro­sess for konti­nu­erlig overvåkning av miljøtilstanden i norske vann­fore­koms­ter, samt en plikt til å pålegge relevante aktører å gjen­nom­føre tiltak hvis dette viser seg å være nødvendig for å nå fast­satt miljømål for den enkelte vannforekomst. Hvis årsaken til at miljø­målet ikke er nådd viser seg å være ukonsedert vann­kraft­pro­duk­sjon, vil det relevante tiltaket typisk være innkalling til kon­se­sjons­be­hand­ling etter vann­res­surs­loven § 66.

Det kan på denne bakgrunn argumenteres for at de kontinuerlige vurderingene myn­dighetene foretar som del av arbeidet etter vanndirektivet, også kan oppfylle kravet om screening i relasjon til taksonomiens krav om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 6.

Myndighetene skal fortløpende vurdere behovet for miljø­for­bed­rende tiltak, her­under hvorvidt det er behov for innkalling av ukon­se­derte tiltak til kon­se­sjons­behand­ling for å nå fastsatt miljø­mål. Hvis tiltaket først innkalles, vil en formell kon­se­kvens­ut­red­ning inngå som en del av saks­for­be­re­delsen/­konsesjonsprosessen. Hvis kon­klu­sjonen derimot er at innkalling ikke er nød­vendig, er dette først og fremst et uttrykk for at kraftverket vurderes å ha svært liten negativ innvirkning på miljøtilstanden i den/­de aktuelle vannforekomstene. Det kan i så fall argumenteres for at spørs­må­let om kraftverkets miljømessige kon­se­kven­ser har vært gjenstand for vurdering et slikt omfang at taksonomiens krav om scree­ning er oppfylt.

Vi understreker imidlertid at dette må vurderes konkret for det enkelte kraft­verk. Det sentrale spørsmålet blir om det kan dokumenteres at kraftverkets miljømessige konsekvenser og behovet for innkalling til kon­se­sjons­be­hand­ling har vært vurdert. Dette vil typisk være i forbindelse med de vurderinger som fore­tas, og den dokumentasjon som utarbeides, i forbindelse med myndig­hetenes arbeid etter vann­direk­tivet/­vann­for­skriften, herunder doku­men­ter som angir mulige utfordringer i de ulike vannforekomstene, selve vann­for­valt­nings­planen, det tilhørende til­taks­pro­grammet mv., og formelle krav til selve rapporteringen.

Kraftverk nær "biodiversity-sensitive areas"

De tekniske screening­kriteriene slår fast at kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 6 er oppfylt dersom "[t]he activity complies with the criteria set out in Appendix D". Vedlegg D henviser først og fremst til kravene til konsekvensutredning som følger av EUs konse­kvens­utred­nings­direktiv, jf. over.

For "sites/operations located in or near biodiversity-sensitive areas" er det imidlertid et særlig krav om at "an appropriate assess­ment, where applicable, has been conducted and based on its conclusions the necessary mitigation measures are implemented".

Altså: For kraftverk i eller nær slike områ­der forutsettes det – i den utstrekning dette anses relevant ("applicable") – gjennom­ført en egnet vurdering, og at det gjennomføres nødvendige avbøtende tiltak i den utstrekning vurderingen avdekker behov for dette.

Spørsmålet blir så hva som anses å være en egnet vurdering ("an appropriate assessment") i vedlegg Ds forstand.

I en fotnote henviser vedlegget selv til EUs fugle- og habitats­direk­tiver, og gir således uttrykk for at en vurdering i tråd med direk­ti­venes krav vil oppfylle forutsetningen om en egnet vurdering.³⁷ Disse to direktivene er imidlertid ikke ansett som såkalt EØS-relevante, og er som følge av dette heller ikke implementert i norsk rett. Det har vært problematisert hvorvidt dette innebærer at norske kraftverk som befinner seg i eller nær "biodiversity-sensitive areas" kan få problemer med å oppfylle taksonomiens miljømål nr. 6.

Norske myndigheter er oppmerksomme på problemstillingen på generelt grunnlag, altså ikke kun i relasjon til spørsmålet om krav for å oppfylle miljømål nr. 6 på vann­kraftens område. På Finans­depar­te­mentes temaside om taksonomien uttales det blant annet følgende som svar på spørsmålet om hvordan norske aktører skal "forholde seg til taksonomikriterier som viser til EU-regelverk som ikke er EØS-relevante":

"I forbindelse med kart­leg­gingen av henvisninger til EU-regelverk i det første kri­teriesettet under takso­no­mien har departe­men­tene identifisert at det hen­vises til enkelte regelverk som ikke er en del av EØS-avtalen. Dette gjelder blant annet havstrategidirektivet (Direktiv 2008/56EC) og under­­lig­gende utfyllende beslutninger om kriterier og metodestandard for god miljøtilstand i hav­om­råder (Commission Decision (EU) 2917/848) og fugle- og habi­tats­direktivene (Direktiv 2009/147/EC og 92/43/EEC).
Formålet med taksono­mien er å skape et euro­pe­isk rammeverk for klassi­fi­sering av bærekraftige øko­no­miske aktiviteter på tvers av land. Det er derfor etter departementenes vur­dering en fordel om kriteriene, i den grad det er mulig, praktiseres likt. Depar­tementene ser nær­mere på om det er forhold som tilsier at det vil kunne være utfordrende for norske aktører å opera­sjo­na­lisere krite­riene som viser til ikke-EØS relevant regelverk, herunder hav­stra­tegidirektivet og fugle- og habitat­direktivene."³⁸

Vi er ikke kjent med status i departe­men­tenes arbeid med å "se nærmere på" denne problemstillingen, men myndig­he­tene har så vidt vi vet foreløpig ikke konkludert.

Vi mener imidlertid at det kan argumen­teres for at en konse­kvens­utred­ning, i overensstemmelse med de norske reglene for dette, som den store hovedregel er tilstrekkelig for å oppfylle kravet om en egnet vurdering i denne sammenheng.

For det første: I forlengelsen av fotnotens henvisning til EUs fugle- og habitats­direktiver fremgår det uttrykkelig at for virksomhet "located in third countries", vil kravet om egnet vurdering/utredning være oppfylt dersom det er gjennomført en vurdering/utredning:

"in accordance with equivalent applicable national law or inter­national standards, that aim at the conservation of natural habitats, wild fauna and wild flora, and that require to carry out (1) a screening procedure to determine whether, for a given activity, an appropriate assess­ment of the possible impacts on protected habitats and species is needed; (2) such an appropriate assessment where the screening determines that it is needed, for example IFC Performance Standard 6: Biodiversity Conservation and Sustainable Management of living Natural Resources".

Norge er riktignok ikke – formelt sett – et såkalt tredjeland i EU-/EØS-sammenheng. Poenget i denne sammenheng er imid­ler­tid, slik vi ser det, at vedlegg D her tar høyde for at taksonomiens krav etter omsten­dighetene skal anvendes på virk­somhet i/­nær "biodiversity-sensitive" områder i land som ikke er forpliktet til å implementere EUs fugle- og habitats­direktiv (slik tilfellet er for Norges ved­kom­mende), uten at dette i seg selv er til hinder for at kravene etter miljømål nr. 6 kan oppfylles for slik virksomhet. For­ut­set­ningen er imidlertid at det må være gjennomført en vurde­ring, eventuelt også en konse­kvens­utredning i tråd med nasjonal lovgivning (alternativt i tråd med internasjonale standarder) som ivaretar tilsvarende formål.

Ifølge den gjeldende norske konse­kvens­utred­nings­forskriften (2017-forskriften), skal som nevnt alle tiltak som behandles etter energi- og/eller vass­drags­lov­giv­ningen alltid konse­kvens­utredes, uavhengig av størrelse. Ifølge forskriftens § 21 skal konse­kvens­utred­ningen "identifisere og beskrive de faktorer som kan bli påvirket og vurdere vesentlige virkninger for miljø og samfunn, herunder:

- naturmangfold, jf. naturmangfoldloven […]"

Vi mener det kan argumenteres for at 2017-forskriften, i kombi­na­sjon med den norske naturmangfoldloven med tilhø­rende for­skrif­ter, utgjør slik "equivalent applicable national law" som fot­no­ten hen­viser til. I forlengelsen av dette mener vi at kraftverk i/nær "biodiversity-sensitive" områder bygget i medhold av konsesjon etter at dette regelverket trådte i kraft, oppfyller kravet om ikke å gjøre vesentlig skade på miljømål nr. 6, forutsatt at kraft­verkseier har gjennomført de avbøtende tiltak som utredningen identi­fi­serer.

Når det gjelder kraftverk i/nær "biodiversity-sensitive" områder bygget i medhold av konsesjon meddelt før dette tidspunktet, må det – på samme måte som for kraftverk utenfor slike områder – foretas en konkret vurdering av om tiltaket har vært gjenstand for en vurdering av rele­vante miljømessige pro­blem­stil­linger/­konse­kvenser i et slikt omfang at dette oppfyller taksonomiens krav. For nærmere om dette, samt hvordan det eventuelt kan doku­men­teres at nødvendige vurderinger har funnet sted, viser vi til gjennomgangen over.

Forrige side
Innhold
Til toppen
Neste side