Utfordringer
Immaterielle verdier og forretningshemmeligheter utgjør de viktigste verdiene i mange virksomheter
Immaterielle verdier omfatter forretningshemmeligheter og immaterialrettigheter som f.eks. patent eller varemerke.
Effektiv beskyttelse av immaterielle verdier er avgjørende for å sikre virksomhetens konkurransefortrinn. Mobilitet i arbeidsmarkedet og ulike samarbeidsforhold medfører risiko for misbruk av immaterielle verdier.
Noen typiske scenarioer
En selger slutter og tar med seg tidligere arbeidsgivers kundeliste til en konkurrent, og forsøker å "kapre" kunder.
En utvikler som har kjennskap til all teknisk informasjon i en virksomhet, slutter og starter konkurrerende virksomhet.
En virksomhet bruker konsulenter som får tilgang til teknisk informasjon, samtidig som de også jobber for konkurrenter.
Tre gründere starter et teknologiselskap der de utvikler tekniske løsninger. Én av gründerne som har vært sentral i utviklingen, bryter ut og starter konkurrerende virksomhet som tilbyr tilnærmet samme teknologi.
Thommessen har lang erfaring med, og solid tverrfaglig kompetanse innen beskyttelse av immaterielle verdier og ivaretakelse av virksomhetens verdier ved mistanke om brudd.
Forebyggende tiltak
Immaterialrettigheter
- Klausuler i avtaler med ansatte, konsulenter og i samarbeidsforhold som sikrer virksomheten eierskap til all IPR som utvikles på vegne av virksomheten.
- Registrere IPR der det er mulig: patenter, varemerker og design.
Forretningshemmeligheter
- Identifisere all informasjon som virksomheten har, som utvikles på vegne av virksomheten og kan gi konkurransefortrinn, og som derfor bør holdes hemmelig.
Interne beskyttelsestiltak
Innad i virksomheten
- Etablere interne rutiner for håndtering av opplysninger som inneholder forretningshemmeligheter: Hvordan informasjonen skal merkes og lagres, hvem som skal ha tilgang/tilgangsbegrensning, krav til bruk av bestemte systemer for å få tilgang til informasjonen osv.
- Konfidensialitetsklausuler i avtaler (NDA) med ansatte som har tilgang til forretningshemmeligheter, inkludert at forretningshemmeligheter ikke kan brukes til andre formål enn for å utføre oppgaver for arbeidsgiveren
- Monitorering av ansattes bruk av IT-systemene for å ivareta informasjonssikkerheten
Eksterne beskyttelsestiltak
Når informasjon deles med noen utenfor virksomheten
- Begrense deling med tredjeparter til det som er strengt nødvendig
- Deling med tredjeparter bør i hvert tilfelle godkjennes av en ansvarlig person i virksomheten
- Alltid kreve at tredjeparten undertegner en konfidensialitetsavtale før deling finner sted, der det fastsettes at informasjonen skal behandles konfidensielt og bare kan brukes til bestemte formål som er angitt i avtalen
Tiltak knyttet til ansatte og andre
- Konkurranse- og kundeklausuler for ansatte, aksjonærer og samarbeidspartnere er viktige, praktiske virkemidler for å effektivisere beskyttelse av virksomhetens IPR og forretningshemmeligheter
- Konvensjonalbøter ved brudd på relevante forpliktelser for effektiv håndhevelse
- Erklæring om overholdelse av konfidensialitets- og lojalitetsplikt kan brukes når ansatte skal gå til en konkurrent
- Ensidig ileggelse av arbeidsfritak ("garden leave") eller endrede arbeidsoppgaver i oppsigelsestiden
- Suspensjon og avslutning av arbeidsforhold kan være nødvendige tiltak for å unngå (ytterligere) misbruk
- Kobling mellom ansettelse og eierskap: Hvis ansatte også eier aksjer i selskapet er det viktig å regulere i en aksjonæravtale hva som skjer ved vesentlig mislighold, og sørge for mekanismer for å overta aksjene på en effektiv måte
Etterfølgende tiltak
Hva kan man gjøre ved mistanke om misbruk av immaterielle verdier?
- Innsyn i e-post og annet elektronisk lagret materiale kan bidra til å avdekke bevis på tilegnelse og misbruk av virksomhetens immaterielle verdier.
- Misbruk av immaterielle verdier vil ofte være straffbart, og man kan vurdere å gå til politianmeldelse av forholdet.
- Gjør den konkurrerende virksomheten oppmerksom på mistanke om brudd og mulig solidaransvar.
- Det kan bli nødvendig å gå til rettslige skritt for å beskytte immaterielle verdier. Midlertidig sikring kan være en effektiv vei til å få stoppet misbruk av immaterielle verdier og forretningshemmeligheter.
- Ofte er skaden allerede skjedd, og man står igjen med et krav om erstatning eller vederlag for bruken av de immaterielle verdiene eller forretningshemmelighetene. I slike saker kan det ofte oppstå vanskelige spørsmål om bevis og tapsutmåling.
Kontaktpersoner
Oslo
Ruseløkkveien 38 0251 Oslo Postboks 1484 Vika NO-0116 Oslo
+47 23 11 11 11
Bergen
Vestre Strømkaien 7 5008 Bergen Postboks 43 Nygårdstangen NO-5838 Bergen
+47 55 30 61 00
Stavanger
Kirkegata 2 NO-4006 Stavanger
+47 51 20 80 00
London
Paternoster House 2nd floor 65 St Paul’s Churchyard GB-EC4M 8AB London
+44 207 920 3090